Nekklachten

Osteopatische behandeling

Last van uw nek? Nekklachten is een veel voorkomend en vervelend probleem, met vaak verschillende oorzaken. Ontdek meer over de type nekklachten, de oorzaken en hoe osteopathie kan helpen bij nekklachten.

Type nekklachten

De meest voorkomende klachten zijn zeurende pijn en stijfheid. Nekpijn kan geleidelijk komen opzetten als gevolg van verkrampte spieren in de nek en schoudergordel. Het kan echter ook plotseling ontstaan door bijvoorbeeld een verkeerde beweging.

Vaak ontstaan vanuit nekpijn ook veel andere klachten zoals:

• Uitstralende pijn naar armen
  • Krachteloos of moe gevoel in schouders of armen
  • Tintelingen in handen of vingers
  • Duizeligheid of oorsuizen
  • Concentratiestoornissen
  • Problemen met slikken

Waardoor ontstaat nekpijn?

Het bewegingsapparaat, orgaanstelsels en centraal zenuwstelsel zijn op verschillende manieren met elkaar verbonden. Ze beïnvloeden elkaar vice versa.

De oorzaak van een klacht hoeft dus niet daadwerkelijk te liggen in het gebied van de pijn. Functionele stoornissen in het ene deel van het lichaam, kunnen symptomen in een ander deel van het lichaam veroorzaken. Uitgebreid onderzoek van het menselijk lichaam geeft de mogelijkheid de eigenlijke oorzaak van de klachten in het nek- en schoudergebied vast te stellen. Hierdoor zal de therapie individueel afgestemd kunnen worden.

Geleidelijk opkomende nekpijn kan zijn ontstaan door het volgende:

• Weinig afwisseling in de houding (bv. bureauwerk of monotoon werk)
  • Verkeerde of eenzijdige belasting
  • Natuurlijke veroudering van het kraakbeen in de nek (artrose, slijtage)
  • Spanning en stress

Plotseling opkomende nekpijn kan ontstaan door:

• Een val of ongeluk, wat kan resulteren in een whiplash
  • Verkramping van de spieren door een verkeerde beweging of verdraaiing, verkeerde slaaphouding of een infectie aan gehoorgang of luchtweg.

Hoe kan Osteopathie u helpen bij nekklachten?

De osteopaat zorgt ervoor dat het lichaam zijn capaciteit tot zelfherstel terug krijgt door elke overbelasting op de nekregio weg te nemen of te verminderen en uit te zoeken wat de oorzaak is.

Lees in mijn folder meer over wat osteopathie voor u kan betekenen bij nekklachten.

PLAN UW AFSPRAAK ONLINE

Voor het maken van een afspraak, kunt u gebruik maken van de

ONLINE AGENDA

Nadat u een afspraak heeft gemaakt zal deze moeten worden bevestigd. Indien dit is gebeurd ontvangt u een email met uw loginnaam en wachtwoord. Door in te loggen kunt u uw persoonlijke intake formulier invullen en terugsturen.